معرفی رشته «بادی بالانس»/ ترکیب منتخب حرکت‌های اصلاحی تای چی، یوگا و پیلاتس/ تعادل جسم و روح بدون نیاز به هرگونه ابزار ورزشی

رییس کمیته بادی بالانس فدراسیون آمادگی جسمانی ضمن معرفی رشته بادی بالانس، گفت: این ورزش ترکیبی منتخب از حرکت‌های اصلاح شده تای چی، یوگا و پیلاتس است و بدون نیاز به هرگونه ابزار ورزشی موجب تعادل جسم و روح می‌شود.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون آمادگی جسمانی، بیتا بردبار آذری با اشاره به اینکه شیوع چاقی در ایران به گونه‌ای است که بیش از یک چهارم افراد چاق هستند، اظهار کرد: این درحالی است که زنان دو برابر مردان در کشور به چاقی دچار هستند و بین روستاها و شهرها تفاوت زیادی در رابطه با مقوله چاقی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ۲۰ درصد افراد در سطح روستاها و ۲۴ درصد افراد در سطح شهرهای کشور چاق هستند و یكی از مهمترین دلایل آن، چاقی ناشی از فقر حركتی و تغذیه نامناسب است.

رییس کمیته بادی بالانس فدراسیون آمادگی جسمانی با بیان اینکه مشکلات قامتی بخشی از معضلات وابسته به فقر حرکتی و چاقی است، عنوان کرد: این مسئله مهمترین مشكلی است كه در بین زنان ایرانی نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد؛ شانه‌های خم شده، قوز پشت، تغییر شكل ناحیه كمر مانند افزایش زاویه گودی كمر و حتی مشكلاتی كه در مفصل زانو، تحت عنوان سندرم درد زانو شناخته می شود، از جمله این اختلالات است.

بردبار آذری افزود: با توجه به اینکه اصلاح سبک زندگی، فعالیت بدنی و ورزش و گنجاندن آن در سبد سلامت همه اقشار جامعه مورد تاکید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه ورزش همچنان به عنوان کالایی لوکس در نظر گرفته شده و توانمندسازی افراد در خصوص محتوای ابتدایی شاخص‌های جسمانی، همچنان یک ضعف و عامل بخش عدیده‌ای از مشکلات سلامتی و تندرستی است.

تاریخچه بادی بالانس

وی با اشاره به روند رو به رشد دوران میانسالی و سالمندی، بیان کرد: فعالیت ورزشی باید به گونه‌ای انتخاب و عرضه شود که علاوه بر توانمندسازی و تقویت عموم شاخص‌های جسمانی، ساده، در دسترس، کم هزینه، هدفمند و مناسب برای تمامی گروه‌ها، رده‌های سنی و همچنین اصلاح کننده و تقویت کننده ساختار قامتی باشد.

رییس کمیته بادی بالانس فدراسیون آمادگی جسمانی با اشاره به اینکه در دنیای مدرن امروز، ورزش بادی بالانس به عنوان ورزشی مهندسی شده به همه افراد توصیه می‌شود، گفت: بادی بالانس با شعار کلی خلق جادوی تناسب اندام از جمله روش‌های مدرن علمی ورزش است که با رویکرد تلفیق روش‌های تمرینی همگن در سال ۱۹۹۷ ایجاد و در سال ۱۳۸۹ در کشور معرفی شد.

چالش ۴۵ دقیقه ای

بردار آذری افزود: بادی بالانس ترکیبی از منتخب حرکت‌های اصلاح شده تای چی، یوگا و پیلاتس است که در انتهای برنامه تمرینی خود، دارای آرام‌سازی و ریلکسیشن خاص این رشته بوده و فرد تمرین کننده را پس از به چالش کشیدن ۴۵ دقیقه‌ای و داشتن برنامه تمرینی استاندارد برای تمامی عضلات و ساختار بدن وارد فاز آرام‌سازی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای می‌کند.

وی با بیان اینکه فوق العاده خواهد بود که هر فرد در هر جلسه تمرینی بدون نیاز به هرگونه ابزار ورزشی و تنها با وزن بدن و توانایی شخصی هم جسم را به چالش بکشد و هم روان را از دغدغه های روزمره دور سازد، تاکید کرد: از این بابت عنوان بادی بالانس به معنای متعادل سازی جسم و روح، انتخاب شده است و همانطور که اشاره شد این رشته بدون ابزار بوده و فرد تمرین کننده نباید هیچ گونه کفش و پاپوشی داشته باشد.

رییس کمیته بادی بالانس فدراسیون آمادگی جسمانی ادامه داد: کمیته بادی بالانس در سال پیش رو با شعار بادی بالانس برای تعادل و صلح در نظر دارد، چهاردهمین روز ملی خود را در تاریخ ۳۰ خرداد با رویکردی ویژه و هرچه بهتر به مخاطبان و علاقمندان معرفی کند.

از دوران کودکی تا دوران طلایی سالمندی

به گفته بردبار آذری همچنین کمیته بادی بالانس در سال جاری، برگزاری اولین دوره داوری، دانش افزایی مربیان متخصص این رشته، آموزش مربیان و تقویت پتانسیل‌های استان‌های مختلف کشور و نیز برگزاری کارگاه های تخصصی رشته های زیر مجموعه بادی بالانس، مدنظر قرار دارد.

وی با بیان اینکه بادی بالانس ورزشی است برای تمامی نسل‌ها که دوران کودکی تا دوران طلایی سالمندی را در بر می‌گیرد، گفت: با آموزش تخصصی بادی بالانس هر فرد می تواند حتی در منزل مربی خود باشد و ورزش را به جهت تقویت شاخص‌های اولیه جسمانی و اصلاح ساختاری، فرا گیرد.